Η ΠοδηλΑττική Κοινότητα διοργανώνει την πρώτη ποδηλατοβόλτα στις 4 Ιουνίου στις 7 το απόγευμα σχεδόν πάνω στην χάραξη του Βόρειου Άξονα Ποδηλατόδρομο της Αττικής από την Κηφισιά (Σταθμός ΗΣΑΠ) μέχρι την Περιφέρεια Αττικής (Λ. Συγγρού). Μια εύκολη διαδρομή με πολύ κατηφόρα 20 χιλιομέτρων.
Δείτε και το video με τα σημεία που θα περάσουμε. Η ΠοδηλΑττική Κοινότητα τεστάρισε την διαδρομή εδώ.
Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ
Μετρό Κηφισιάς - Γρηγορίου Λαμπράκη - Παλαιών Πατρών Γερμανού (δεξιά) - Θεσσαλονίκης (γέφυρα) - Αγίας Παρασκευής (αριστερά) - Μακεδονίας - Άρεως (αριστερά) - Αριστοφάνους (αριστερά) - Βενιζέλου (αριστερά) - Όλγας (δεξιά) - Περικλέους - Πλατεία Αμαρουσίου - Νερατζιωτίσσης - Μιαούλη (δεξιά) - Τσαλδάρη (αριστερά) - Αθ. Διάκου - Νερατζιωτίσσης - Ανδρέα Παπανδρέου (δεξιά) - Γέφυρα Αιγαίου (αριστερά) {ανάποδα} Ερρίκου Μύλλερ -Εκάβης - Ομορφοκλλησιάς - Κηφισιάς -Ναρκίσσων - Πράσινου Λόφου (δεξιά) - Φιλλίρων (αριστερά) - Πεύκων (αριστερά) - Μ. Μερκούρη - Βενιζέλου (δεξιά) - Νεότητος (αριστερά) - Ρούμελης (γέφυρα) - Ομήρου - Αγίας Τριάδος - Αχιλλέως - Ικάρων (αριστερά) - Διονυσίου Σολωμού - Πατριάρχου Ιωακείμ (δεξιά) - Χρ. Σμύρνης - Γυμνασίου - Αβέρωφ - Ηρακλείου - Ερμωνάσσης (αριστερά) - Οφιούντος (δεξιά) - Λάρνης (αριστερά) - Κορόμνης (δεξιά) - Ολοφύτου - Φωκά (αριστερά) - Θύσσου (δεξιά) - Λάντζα - Μαρκορά - Πλ. Παπαλουκά - Χαλέπα - Νικολόπουλου - Αγ. Λαύρας - Ταϋγέτου - Μυστριώτου (δεξιά) - Κιθαιρώνος- Κέας (αριστερά) - Ξενουδάκη (δεξιά) - Κιθαιρώνος - Αγίας Ζώνης - Ίμβρου - Πατησίων - Αγαθουπόλεως - Ιεροσολύμων - Αριστοτέλους - Μάρνη- Πατησίων - Πανεπιστημίου - Αμαλίας - Β. Όλγας - Αρδηττού - Καλλιρόης - Βούρβαχη - Συγγρού - Λεμπέση - Περιφέρεια
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΠΟΔΗΛΑΤΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ
Η ωρίμανση της κοινωνίας για το έργο ξεκινάει το 2004. Τότε φυτρώνει σταδιακά το ποδηλατικό κίνημα, το οποίο οικοδομείται από τους λίγους ποδηλάτες της εποχής που τολμούν να κάνουν ποδήλατο στο εξαιρετικά εχθρικό για το ποδήλατο περιβάλλον. Αναλαμβάνουν να διαδώσουν τη συνήθειά τους μέσω του διαδικτύου και σε άλλους ανθρώπους με στόχο τη βελτίωση του περιβάλλοντος της Αθήνας. Διαδικτυακές συλλογικότητες για το ποδήλατο, συστήνουν ομάδα εργασίας με σκοπό την υλοποίηση ενός Μητροπολιτικού Δικτύου Ποδηλάτου στην Αθήνα. Οραματίζονται μία Αθήνα που θα προσφέρει στους ποδηλάτες ένα δίκτυο που θα ενώνει όλες τις περιοχές της Αθήνας, εφάμιλλο των δικτύων που υπάρχουν για τα αυτοκίνητα. Επιλέγουν το δίκτυο με βάση προτάσεις του καθηγητή Θάνου Βλαστού τις οποίες εμπλουτίζουν με καθημερινές μεγάλου μήκους διαδρομές (π.χ. από την Κηφισιά στο κέντρο) που κάνουν στην Αθήνα. Παρουσιάζουν το τελικό αποτέλεσμα της δουλειάς τους σε ημερίδα στο Πολυτεχνείο. Συναντώνται με την ηγεσία του Δήμου Αθηναίων και με την Διεύθυνση ειδικών έργων αναβάθμισης περιοχών του ΥΠΕΧΩΔΕ. Το σχέδιο των ποδηλατόδρομων περιλαμβάνει 7 ακτινικούς άξονες (από το κέντρο της Αθήνας προς τα προάστια) έναν εσωτερικό δακτύλιο που ενώνει γειτονιές γύρω από το κέντρο της Αθήνας και ένα εξωτερικό δακτύλιο που ενώνει προάστια γύρω από το δήμο Αθηναίων συνολικού μήκους 180 χλμ.
Οι συλλογικότητες οργανώνουν ποδηλατοπορείες για την προώθηση των αιτημάτων τους που έχουν εντυπωσιακή συμμετοχή. Οι κεντρικοί δρόμοι της Αθήνας κλείνουν για πολλές ώρες. Το ποδηλατικό κίνημα βρίσκεται μετά το 2004 στην ακμή του. Οι πολίτες διεκδικούν το δικαίωμά τους να κάνουν ποδήλατο στην πόλη που τους στερεί η παντελής έλλειψη υποδομών.
Το 2007 είναι Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Περιβάλλοντος Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων ο Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, πρώην πρύτανης του ΕΜΠ, ο οποίος συναντάται με το Θάνο Βλαστό και τις συλλογικότητες και πείθουν το ΥΠΕΧΩΔΕ για την αναγκαιότητα της δημιουργίας του δικτύου. Δίνεται εντολή για μελέτη του άξονα Φάληρο – Κηφισιά και «άμεση» υλοποίηση του άξονα Φάληρο – Θησείου. Επιπλέον ο Οργανισμός της Αθήνας αναθέτει στο ΕΜΠ τη μελέτη του μητροπολιτικού δικτύου ποδηλάτου, το οποίο εντάχθηκε τελικά στο Νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο της Αθήνας (2012).
Το 2015 εγκαινιάστηκε (με τους γραφειοκρατικούς ρυθμούς που έχει η υλοποίηση έργων) ο πρώτος ποδηλατόδρομος που διατρέχει πολλούς δήμους της Αττικής με μητροπολιτικό χαρακτήρα (μέχρι τότε μόνο αποσπασματικοί ποδηλατόδρομοι έγιναν στην Αθήνα τοπικού χαρακτήρα χωρίς χρησιμότητα για τους αστικούς ποδηλάτες). Εκκινεί από το Θησείο, ακολουθεί τις γραμμές του ΗΣΑΠ, στο ύψος της Καλλιθέας διατρέχει την κοίτη του Ιλισσού και καταλήγει στο Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο Φάληρο.
Σήμερα βρισκόμαστε σε μία αντίστοιχη φάση με το 2007. Ο κ. Μπακογιάννης, βασικό στέλεχος της Μονάδας Βιώσιμης Κινητικότητας, έγινε Γενικός Γραμματέας του ΥΠΕΝ και προσπαθεί με κάθε τρόπο να προωθήσει την υλοποίηση του βόρειου άξονα και άλλων σημαντικών ποδηλατόδρομων για τους οποίους υπάρχουν μελέτες σε προχωρημένο στάδιο, οι οποίοι σκοντάφτουν σε πλήθος γραφειοκρατικών αγκυλώσεων.
Το πιο σημαντικό πρόβλημα είναι ότι το Υπουργείο Υποδομών έφτιαξε προδιαγραφές για τους ποδηλατόδρομους το 2016 αγνοώντας προκλητικά τη δουλειά που είχε γίνει στη Μονάδα από το 2001 για το ζήτημα αυτό και θέσπισε προδιαγραφές που οδήγησαν στην ανάγκη αναθεώρησης όλων των μελετών που είχαν γίνει στον ελληνικό χώρο (συμπεριλαμβανομένης της μελέτης για το βόρειο άξονα), οδηγώντας όλη αυτή τη δουλειά (και τα χρήματα των φορολογουμένων) στα σκουπίδια, παρ' όλο που ο κ. Βλαστός είχε προσπαθήσει πολλάκις να τους μεταπείσει.
Σήμερα αποφασίστηκε να γίνει νέα επικαιροποιημένη μελέτη για το έργο, θα εγκριθεί, θα γίνει δημοπράτηση του έργου κοκ. Η πρώτη μεγάλη ποδηλατοβόλτα θα είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για τους ποδηλάτες να έχουν λόγο για την τελική διαμόρφωση του ποδηλατόδρομου. Επιδιώκουμε μια συμμετοχική προσέγγιση διότι κάθε δημόσιο έργο ανήκει στους χρήστες.