Ακονίζοντας το τσεκούρι: Η Πράγα θα απαγορεύσει τα ποδήλατα από ιστορικές πλατείες και δρόμους.


Η κίνηση του να απαγορευτούν τα ποδήλατα από την ζώνη 1 της Πράγας, έχει επικριθεί ως « λαϊκισμός μετακίνησης» από υποστηρικτές της ποδηλασίας ( φωτογραφια: PJR Travel/Alamy)

Οι ποδηλάτες σύντομα θα απαγορευτούν από ιστορικά κεντρικά σημεία της πρωτεύουσας της Τσεχίας από δημοτικές αρχές που επικαλούνται την ασφάλεια των πεζών- παρά ταύτα 1000 αυτοκίνητα δεν θα απαγορευτούν…

Η κίνηση του να απαγορευτούν τα ποδήλατα από την ζώνη 1 της Πράγας, έχει επικριθεί ως « λαϊκισμός μετακίνησης» από υποστηρικτές της ποδηλασίας ( φωτογραφια: PJR Travel/Alamy)
Καβάλα στο ποδήλατό του στην ιστορική πλατεία Wenceslas της Πράγας, ο Jakub Panek «ξεσπαθώνει» για της χαρές του να πηγαίνεις με ποδήλατο στην δουλειά σου σε μία από τις πλέον ιστορικές και μαγευτικές πόλεις της Ευρώπης.

« Υπήρξαν περιπτώσεις που χρειάστηκε να σταματήσω και να κατέβω από το ποδήλατο, λόγω του πλήθους των τουριστών, αλλά κανείς ποτέ δεν διαμαρτυρήθηκε¨ λέει ο Panek που είναι ειδικός παραγωγής στην Post Bellum, μια ΜΚΟ που καταγράφει τις εμπειρίες της δημοκρατίας της Τσεχίας υπό τον ολοκληρωτισμό. «Η εμπειρία μου ήταν πάντα ευχάριστη. Είναι ταχύτερο ( να ποδηλατείς) από τα αυτοκίνητα και την δημόσια συγκοινωνία και αισθάνομαι πιο ελεύθερος»

Όμως, μία ήσυχη ποδηλατική βόλτα διαμέσου των μπαρόκ δρόμων της Πράγας μπορεί σύντομα να απαγορεύεται, λόγω περιορισμών που ενεργοποιεί η δημοτική αρχή του κέντρου της πόλης τις ερχόμενες εβδομάδες.


« Η ποδηλασία είναι ταχύτερη από το αυτοκίνητο ή την δημόσια συγκοινωνία και αισθάνομαι πιο ελεύθερος» λέει ο Jakub Panek

Σε μία κίνηση που κατηγορήθηκε ως «λαϊκισμός μετακίνησης» από τους τοπικούς υποστηρικτές του ποδήλατου, το δημοτικό διαμέρισμα 1 της Πράγας - του οποίου η επικράτεια καλύπτει τις κύριες ιστορικές περιοχές της πόλης- θα απαγορεύσει τους ποδηλάτες σε κάποιες από τις πλέον φημισμένες πεζοδρομημένες ζώνες ανάμεσα στις 10πμ και 5μμ, υποστηρίζοντας ότι αποτελούν κίνδυνο για τους τουρίστες.

Η απαγόρευση, η οποία λένε οι υπεύθυνοι θα τεθεί σε ισχύ μέχρι την 1η Μαΐου, θα απαγορεύσει τους ποδηλάτες από περιοχές που περιλαμβάνουν την πλατεία Wenceslas, την εικονική πλατεία της παλιάς πόλης με το αξιοθέατο ρολόι της, από την πολυσύχναστη οδό Karlova που οδηγεί στην 600 ετών παλιά γέφυρα Charles, και από την περιοχή Josefov, το μέρος του πρώην εβραϊκού γκέτο της πόλης.

Σε μία πόλη όπου οι ποδηλάτες είναι ήδη λιγότερο συνηθισμένοι από πολλές αντίστοιχες Ευρωπαϊκές πόλεις, οι υποστηρικτές του ποδηλάτου λένε ότι αυτή η απαγόρευση θα αναστείλει περαιτέρω τους ποδηλάτες, την ώρα που η Πράγα είναι ήδη πίσω από τον επίσημο στόχο της, η ποδηλασία να αποτελεί το 5% όλων των μετακινήσεων στην πόλη μέχρι το 2020.

Οι νομοθέτες στην Πράγα 1 δεν απολογούνται. «Δεν είμαστε εναντίον των ποδηλατών, αλλά το πρόβλημα είναι ο χώρος», λέει ο Oldřich Lomecký, δήμαρχος της Πραγας 1, αποδεχόμενος ότι η προσέγγιση διαφέρει ριζικά από αυτές των φημισμένων «φιλο-ποδηλατικών» πόλεων, όπως η Κοπενχάγη, «Στην ζώνη των πεζών το πλεονέκτημα πρέπει να έχουν οι πεζοί και όχι οι ποδηλάτες. Κάθε μέρα έχουμε διαμάχες ανάμεσα σε πεζούς και ποδηλάτες. Αυτή είναι η ουσία του προβλήματος»

Αυτό το σκεπτικό προβληματίζει τον Panek. «Δεν έχω ακούσει για δυσάρεστες καταστάσεις που συμβαίνουν από την ποδηλασία» λέει, σταματώντας για να παραμερίσει ώστε να περάσει ένα από τα 1000 αυτοκίνητα με άδεια να εισέρχεται στο κέντρο της Πράγας, στις υποτιθέμενες πεζοδρομημένες ζώνες που σύντομα θα είναι απαγορευμένες στους ποδηλάτες σαν αυτόν.

Η Auto*Mat, ένα γκρούπ που κινητοποιείται υπέρ του ποδηλάτου, παραπονέθηκε ότι το ενδιαφέρον της δημοτικής αρχής για ασφάλεια στις πεζοδρομημένες ζώνες, δεν επεκτείνεται στα αυτοκίνητα, τα οποία πολλαπλασιάζονται στους στενούς δρόμους της τουριστικής περιοχής, συμπεριλαμβανομένων αυτών που είναι μόνο για περιπατητές.

«Τα στοιχεία δείχνουν ότι υπάρχουν 21 πεζοί που κτυπήθηκαν από αυτοκίνητο τα τελευταία 10 χρόνια και μόνο τρεις έχουν εμπλακεί σε ατυχήματα με ποδήλατο.», λέει ο Vratislav Filler από την Auto*Mat, τονίζοντας ότι η πόλη έχει 900 αυτοκίνητα για κάθε 1000 κατοίκους- περισσότερο από τη διπλάσια αναλογία από κάποιες συγκρίσιμες δυτικοευρωπαϊκές πόλεις.


Τα μηχανάκια Segway απαγορεύτηκαν στο κέντρο της Πραγας το 2016. Φωτογραφία Alamy.

“ Το (δημοτικό ) συμβούλιο απλά δεν σκέφτεται να υποστηρίξει την ποδηλασία ή να δημιουργήσει ειδικούς διαδρόμους για τους ποδηλάτες στο κέντρο της πόλης. Αυτό σημαίνει ότι οι ποδηλάτες θα εξαναγκαστούν να χρησιμοποιούν δρόμους που είναι επικίνδυνοι επειδή έχουν μεγάλη κυκλοφορία αυτοκινήτων και γραμμές τράμ με μεγάλη κίνηση.»

Η δημοτική αρχή ενθουσιάστηκε από το αποτέλεσμα της απαγόρευσης to 2016 των Segway, των δίτροχων σκούτερ που ήταν δημοφιλή στα 12 εκατομμύρια τουρίστες που επισκέπτονται την πόλη κάθε χρόνο. Οι περιορισμοί για τα ποδήλατα αρχικά επινοήθηκαν στοχεύοντας μόνο τα ηλεκτρικά ποδήλατα που προτείνονται στους τουρίστες σαν υποκατάστατα των Segway, αλλά τώρα θα ισχύσουν για όλα τα ποδήλατα, καθώς οι δημοτικοί σύμβουλοι ισχυρίζονται ότι η αστυνομία δεν μπορεί να τα ξεχωρίζει. ( τα ηλεκτρικά από τα απλά ποδήλατα)

Άλλα δημοτικά διαμερίσματα με ¨φιλο-ποδηλατικές» πολιτικές, λένε ότι η στάση του κεντρικού διαμερίσματος υπονομεύει τις προσπάθειές τους να βοηθήσουν τους ποδηλάτες.

«Είναι μια πολύ ηλίθια απόφαση που θα αποκόψει την κεντρική Πράγα από την υποδομή που παρέχεται στους ποδηλάτες αλλού στην πόλη» λέει ο Jan Cizinsky, δήμαρχος της Πράγας 7, περιοχής που περιλαμβάνει το εκτεταμένο πάρκο Letna, που δεσπόζει της πόλης και έχει μερικά από τα καλύτερα ποδηλατικά μονοπάτια. «Αν θέλουν να δημιουργήσουν περισσότερο χώρο για τους πεζούς, θα ήταν καλύτερα να μειώσουν τον χώρο των υπαίθριων τραπεζοκαθισμάτων.»

Πηγή: www.theguardian.com